Electronic Library of Scientific Literature
Volume 44 / No. 3-4 / 1997-98
JÁN HORECKÝ
Častice sú konštrukčné výrazy používané pri výstavbe diskurzu (jazykového
prejavu). Nevymedzujú sa ako morfologické slovné druhy a zahrnujú aj útvary,
ktoré sa v morfológii nezahrnujú do slovného druhu častice. Takéto chápanie
môže byť užitočné pri analýze hotových jazykových prejavov, ale aj pri
poučení o ich štylizácii, formulácii, ba aj pri vyučovaní cudzích jazykov.
Kľúčové slová: diskurz (jazykový prejav), častice, formulovanie
jazykového prejavu, vyučovanie cudzích jazykov.
pp. 65-67
Download full text in PDF format (158 kB)
Ladislav Navrátil
Slovná zásoba jazyka sa podľa určitých jazykových kritérií člení na
isté skupiny slov. Podľa J. Horeckého (1978, s. 125) „v indoeurópskych
jazykoch sa tradične používa triedenie na slovné druhy, a to na základe
formálnych a významových vlastností." Členenie slovnej zásoby na jednotlivé
morfologické triedy slov - slovné druhy - je nielen základným systémovým
prvkom slovnej zásoby (jediným činiteľom, ktorý vnáša akú-takú organizovanosť
do slovnej zásoby), ale aj centrálnou otázkou morfológie. Morfológia ako
jazykovedná náuka o tvarovej rovine v systéme jazyka sa zaoberá predovšetkým
slovnými druhmi a ich morfologickými kategóriami. Takto je v podstate definovaná
morfológia vo viacerých morfologických i gramatických prácach našich autorov.
Kľúčové slová: slovné druhy, slovná zásoba, morfológia, morfologické
kategórie, všeobecnojazykovedná teória, ohybné a neohybné slovné druhy.
pp. 68-72
Download full text in PDF format (158 kB)
JURAJ VAŇKO
V školskej praxi sa pri rozbore vety berie na zreteľ iba jej gramatická
štruktúra. Veta je však taká jazyková jednotka, ktorá okrem gramatickej
štruktúry má aj sémantickú a obsahovú výstavbu a komunikatívnu funkciu.
Analýza vety by preto mala byť komplexná, t. j. mala by vychádzať z vecného
obsahu, v súvise s ním by sa mala skúmať komunikatívna funkcia vety a potom
by mala nasledovať analýza jej sémantickej a gramatickej štruktúry.
Kľúčové slová: gramatická (formálna) štruktúra vety, sémantická
štruktúra vety; vecný (propozičný) obsah, komunikatívna funkcia; komplexná
analýza; postup analýzy.
pp. 72-74
Download full text in PDF format (158 kB)
KRISTÍNA VRLÍKOVÁ
Priebežné výsledky z experimentálneho vyučovania potvrdzujú hypotetické
predstavy o postupnom narastaní komunikačnej kompetencie rozšírením jazykovej
výchovy o druhý vyučovací jazyk už v l. a 2. ročníku ZŠ. Do jazykových
tried sa prijímajú žiaci, ktorí spĺňajú kritériá psychologických testov.
Dosiahnuté výsledky experimentu za štyri roky signalizujú viditeľný nárasť
kvality vo všetkých skúmaných zložkách jazyka.
Kľúčové slová: modifikácia učebného plánu - variant „3" kvantitatívna
a kvalitatívna analýza výsledkov experimentu, retesty, kontrolná sonda
komunikačnej kompetencie žiakov 1. - 4. roč. ZŠ, autentické výpovede, rozvinuté
kritické myslenie.
pp. 75-78
Download full text in PDF format (158 kB)
JOŽE LIPNIK
Literárne dielo ponúka veľa možností na tvorivú komunikáciu medzi žiakmi,
učiteľom a literárnym textom. Možnosť vyjadrenia odlišných názorov na obsah
literárneho diela vplýva na rozvoj problémového a tvorivého myslenia žiakov
i učiteľov.
Kľúčové slová: komunikácia, subjekt vzdelávania, právo na omyl.
pp. 78-81
Download full text in PDF format (163 kB)
KRISTÍNA KRNOVÁ
Časové rozpätie koniec 40. rokov a rozhranie 60. a 70. rokov charakterizuje
konštituovanie novodobých sociálnych mýtov a ich rôznorodé uplatňovanie
sa v literatúre - v závislosti od meniacich sa vonkajších okolností.
Kľúčové slová: proces demýtizácie, konformný a nekonformný prúd
povstaleckej prózy, literárnokritické názory, umelecká disproporcionalita
pp. 81-92
Download full text in PDF format (163 kB)
MARIE ČECHOVÁ
pp. 92-102
EVA ŠTEVKOVÁ
pp. 103-105
BOŽENA KOHÚTOVÁ
pp. 105-109
EMÍLIA MAŤAŠOVÁ
pp. 109-117
Download full text in PDF format (502 kB)
Jubileum Ruda Brtáňa
Odišiel Juraj Koutun
Retrospektívne a perspektívne o jazykovej komunikácii
Slovenský jazyk pre 5. ročník základných škôl
Vyhodnotenie literárnych prác 44. ročníka aktivity Európa v škole v školskom roku 1996/97
Poviedka 97 literárna súťaž J&B
Využitie pojmových máp vo vyučovaní